Pagini

marți, 20 martie 2012

Legătura cu longevitatea

Legătura dintre longevitate şi ascultare nu ne poate mira, ea este concepţia intrinsecă şi a cărţii lui Iov, unde, de asemenea, nu apare ca o viziune specială. Este chiar sâmburele adevărului pe care se sprijineau anticii şi, de ce n-am recunoaşte, chiar şi noi, cei de azi: cine trăieşte mult e binecuvântat de Dumnezeu, iar cine piere de tânăr îţi primeşte pedeapsa meritată, după faptele lui sau ale înaintaşilor…
 În alte locuri, teama de Domnul poate reprezenta un loc de refugiu, pentru noi şi copiii noştri:
Cine se teme de Domnul are un sprijin tare în El şi copiii  lui au un loc de adăpost în El -  cap.14:26;
Numele Domnului este un turn tare; cel neprihănit fuge în el şi stă în el – cap.18, vers.10), de asemenea, sursa înţelepciunii (15:33) şi modalitatea de a evita răul (16:6). Cea de-a opta menţionare este într-un „proverb mai bun” care realizează un raport între „puţinul cu teama de Domnul” cu marea comoară şi necazurile pe care le aduce ea (15:16). Vorbitorii presupun că cei ce îi ascultă ştiu deja ce înseamnă teama de Domnul şi sunt interesaţi acum să arate rezultatele sau consecinţele credincioşiei.
Dar multe din proverbele solomonice folosesc cuvinte precum „recompensă” sau „răsplătire” fără nici o referire la o intervenţie divină sau agent divin care să distribuie sau să dea cu ţârâita ceea ce a fost câştigat (11:18). De fapt, majoritatea cauzelor şi efectelor din proverbele solomonice nu menţionează numele lui Dumnezeu. În schimb, înţelepţii spun că cei răi îşi provoacă singuri căderea (14,32; 29,6) şi că ei cad singuri în gropile pe care le sapă pentru alţii (26,17; 28,10). Aceasta este ceea ce s-a numit justiţie poetică faţă de cei care doresc răul aproapelui, mai degrabă decât pedepsirea realizată de un agent din afară. Un proverb chiar arată că „unii oameni se autodistrug prin propriile lor acţiuni prosteşti şi apoi dau vina pe Dumnezeu”.[1]


[1] Farmer, K., Proverbs & Eclesiastics: Who knows what is good?, Forhcoming, William B. Fernands, Publishing Co., 1991, p. 101 şi urm.

Niciun comentariu: