Pagini

marți, 12 iunie 2012

Ca boierii, ca boierii, ai?



Deși sunt oltean, când am văzut marea nu am țipat ”Lili, muică, câta Jii!”, fiindcă o știam din poemele lui Eminescu, dar m-am minunat când am intrat în Vila Scriitorilor de la Neptun. Nu prea eram învățat cu luxul, deși nu mă născusem într-o casă din chirpici, iar mai târziu intrasem în locuința unui fost falsificator de bani stabilit la Craiova. Tot la Craiova, elev fiind, citisem poezele în Casa Romanescu și mă speriasem văzându-mă multiplicat la infinit în oglinzile paralele din Palatul Mihail, rival al lui Cantacuzino Nababul.
Casa Scriitorilor de la Neptul era însă o clădire modernă, cu spații largi, cu faianță și gresie aduse din Italia, pe vremea acea românii vizitând Italia prin reprezentanții lor, membri ai Comitetului Central al Partidului Comunist. Mai scăpa și câte un scriitor pe țărmul Adriaticii, dar nu eram noi, cei formați în anii 70, d-ăia!
Se spunea pe la câte-o ureche că vila fusese construită pentru Ion Gheorghe Maurer, pe atunci prim ministru al guvernului român, dar nu-i plăcuse doamnei Maurer faianța și n-a acceptat să-și petreacă verile în ea și să-și coloreze ochișorii cu te miri ce nuanțe. Aflând de pățanie, cică, Zaharia Stancu a intervenit la Ceaușescu și a cumpărat vila pe banii Uniunii Scriitori.
Așadar, iată-ne propietari, la un pas de vilele tovarășilor din conducerea partidului, aproape de modernele hoteluri (pe atunci) purtând numele vechilor provincii românești: Oltenia, Muntenia, Moldova, Transilvania (și încă vreo două, că alte două-trei erau la Uniunea Sovietică).
            Trezea multe invidii vila aceasta. Erau supărați cei foarte tneri, care nu prindeau locuri în lunile călduroase sau când preferau ei. Ne invidiau pictorii și muzicienii care nu aveau un asemenea refugiu estival. Ne invidau cei care aflau că avem o vilă a noastră și nu schimbăm hotelul în fiecare an. Am și auzit pe cineva zicând: ”Ăștia sunt scriitorii lui Pește, băi, nene, nu-i vezi cum trăiesc ca boierii?!” Gândirea româno-bolșevică: nu erau supărați de ce nu au ei ceva, ci de ce au alții.
Nu sunt nostalgic de felul meu, dar pot afirma că era bine. Erau anii 70: între generații nu erau conflicte vizibile, tinerii se bucurau de atenția și  prietenia scriitorilor mai în vârstă, unii trecuți prin pușcăriile comuniste, alții foști luptători pe cele două fronturi. Bătrânii erau respectați, chiar și cei care călcaseră mai apăsat pe ideologia de dreapta sau de stânga erau iertați și tratați cu îngăduință, sub scuza că ”așa au fost vremurile, iartă, bre la el, că e român de-al nostru!”
Eu mergeam la mare în a doua jumătate a lunii august, ca să nu fiu în Capitală de defilarea Eliberării (ocupării sovietice) și să mă pomenesc chemat la paradă pe post de gură-cască (eram redactor la Radioteleviziune). Ne formasem un grup – mai mult sau mai puțin prieteni unii cu alții - legați constant de această perioadă: Mircea Ciobanu, Cornel Popescu, Marcel Gafton, Mihai Sin, Valentin Hossu, Nelu Oancea, Fănuș Neagu, Mircea Dinescu, Gheorghe Pituț, Dan Horia Mazilu. Erau și mai vârstnicii Geo Bogza, Eugen Jebeleanu, Zigu Ornea, Octavian Paler, G. Macovescu, Laurențiu Fulga, Mircea Sântimbreanu. La mare m-am împrietenit cu dramaturgul Horia Lovinescu, un taciturn de felul lui și un însingurat, dar foarte fin intelectual. Criticii și istoricii literari nu erau în apele lor, nu le făceau scriitorii temenele, iar ei nu aveau revistele sub braț. Evitau discuțiile în public, de teamă să nu li se spună că nu prea au ce căuta printre scriitori...
Mircea Micu și Fănuș Neagu citeau dansul valurilor cu berea ”ascunsă” la piciorul mesei. Mircea Ciobanu își etala mersul de lebădă și pantalonii albi. Eu îmi udam părul de pe piept și mă jucam cu lațele de la propria-mi chelie. Eugenia Miulescu se ruga de Dumnezeu să mai prindă o vară la mare. Cornel Popescu întreba câte ore mai sunt până la masa de seară, că avea diabet.
Cei mai fericiți erau copiii! Așteptau probabil câte un an de zile, cu nerăbdare, sfârșitul școlii și plecarea în paradisul Mării Negre. Copiii se jucau, țipau, se băteau. Nu-i certa nimeni. Erau ai noștri. Nu recunoștea niciunul că a făcut gălăgie.
Serile le petreceam pe terasă sau în camere (modeste și cu pereți subțiri). De data aceasta ne selectam interlocutorii: mărturiseam planuri de viitor (ca pașoptiștii), jucam șeptic (precum șoferii), ne bârfeam confrații (fără ură), ironizam pe cei care pretindeau că au venit să scrie, nu să se odihnească. O fi! Eu n-am scris un rând la mare și nu sunt tocmai un mare leneș de felul meu.
Erau multe figuri pitorești: Marcel Gafton se plimba pe faleză cu bătrâna sa mamă, fericită ca un copil că trăiește povestea (mărturia ei) : ”Pună-te, masă, ridică-te masă!”, adică nu are grijă să pregătească nimic. În jurul lui Octavian Paler se strângeau mai ales tinerii scriitori din provincie, în frunte cu Constantin Coroiu de la Iași, iar Paler le povestea (cam exagerând) duelurile lui cu Tudor Vianu și G. Călinescu, pe care i-a trimis la podea cu ascuțișul unei replici.
Ion Țăranu umbla cu un carnețel în buzunar și nota cu un ciot de creion replicile care i se păreau interesante. Susține că în vara lui 89, plimbându-mă cu el pe faleză, i-aș fi spus: ”facem revelionul fără nea Nicu!” Nu țin minte să-i fi spus asta, dar eu am petrecut revelionul în familie, tovarășul nu știu unde a fost dus...  Nu știu unde s-a dus nici prietenia dintre scriitori, președinții care au venit după Zaharia Stancu nu au învățat nimic din ce înseamnă conducerea unei uniuni profesionale. Nici guvernanții de după prăbușirea comunismului nu au înțeles că guvernele se instalează și cad, iar literatura rămâne.

Niciun comentariu: