Pagini

luni, 14 ianuarie 2013

Petre Pandrea si Al. Balaci




La ESPLA (17 mai 958)
Ieri am avut o întervedere cu Alex. Balaci, directorul de la ESPLA.
El este un fost cirac al „Meridian"-ului craiovean, fondat de Tiberiu Iliescu, pe unde am publicat Sub cele trei dictaturi. La Craiova, chiar tirania devenea clementă, catifelată şi dulce. Am scăpat 300 de comunişti de la moarte, am evitat un nou Katyn, cu ajutorul celor 25 de meridianişti.
- Vă salut, Herr Professor!
- Fiţi binevenit, Herr Doktor! Salamalecuri şi subliniate cordialităţi aparente, în fond, nu ne cunoaştem. Nu ne apreciem. Nu ne detestăm. Între noi se suprapune mereu o politeţe onctuoasă de prelaţi catolici sau de mandarini chinezi.
Tiberiu Iliescu repetă, până la saţietate, butada mea adresată tinerilor colegi de barou:
- Un advocat terbuie să fie ipocrit, convenţional şi politicos.
Alex. Balaci este fecior de plutonier major. Eu sunt fiu de kulak religios şi am avut o mamă analfabetă, cu înfăţişare de chinezoaică. Simţim nevoia ceremonialului în cele mai mici amănunte ale vieţii. Subliniem ipocrizia politicoasă niţeluş în diviziune.
Am căzut de-acord, în principiu, cu retipărirea cărţilor vechi.
Credeam, că va cere numai faimosul reportaj mediocru despre Germania hitleristă din toamna 1933 şi articole despre Frontul popular din 1936-1937. Am cerut, cu intenţii de tergiversare, retipărirea integrală. Spre stupoarea mea a acceptat fără discuţie. (Ştiu, că de la aprobare în principiu e o distanţă imensă până la punerea în practică. Surâdeâm amândoi.)
- Ne-ar trebui ceva noutăţi, Herr Rechsanwalt Doktor!
- Cu plăcere. Vreţi cumva pledoarii?

Petre Pandrea, Memoriile mandarinului valah

Niciun comentariu: