Pagini

luni, 29 aprilie 2013

Ce e edevărat în mitologie


Northrop Frye este de părere că e greşit să foloseşti cuvântul mitologie pentru a înţelege numai:
 a) ideologie rea sau bună;
b) ideologia altor oameni, însuşită denigrant, sau
c) mitologie bolnavă.
În acest context apare prejudiciul vulgar impotriva literaturii care a făcut termenii teoriei
literare -  mitul, fabulă şi ficţiunea - sinonime cu ceva neadevărat. Sunt unii care cred că mitul este patologie verbală: acest lucru este o aberaţie a secolului al XIX-lea, dar a supravieţuit în secolul al XX-lea şi  sunt şanse să acopere şi secolul nostru. Este adevărat, există  o caracteristică a mitului care face acest tratament plauzibil: atunci când mitologia se transformă în ideologie şi contribuie la formarea unui contract social. Frye  dă ca  exemplu mitul creaţiei şi potopului din Genaza, unde se spune explicit “Aceasta s-a întâmplat”, iar implicit “Cu greu s-ar fi putut întâmpla”, într-un mod atât de precis. Raţiunea pentru prezentarea trecutului, realului sau  legendarului, într-o astfel de formă, este deja dată în prezentarea cuvântului. Societăţile timpului respectiv nu aveau o idee clară a propriei istorii ca în vremea noastră, dar ştiau că vieţile lor se vor sfârşi în moarte, că au văzut multe dezastre în vieţile lor, că îi aşteaptă şi altele, şi că lumea lor este plină de cruzime şi de nedreptate. „Miturile exercită o forţă contrabalans asupra istoriei, cu sugestia că evenimentele pe care le întâlnesc repetă miturile ancestrale sau lucrează la înţelesul decretat. Asemenea mituri nu sunt pur şi simplu “poveştile bătrânilor”, în concepţia lui Thomas Mann, ci se confruntă cu o semnificaţie prezentă, scoţând la iveală rezerva de curaj şi energie necesare pentru a menţine rutina sau pentru a întâlni criza.[1]


[1] Northrop Frye, Words with Power. Being a Second Study of “The Bible and Literature”,
Harcourt Brace Jovanovich, Publishers, Orlando, Florida, 1990, p.28.

Niciun comentariu: